Festivaler kan vise sig at være enestående muligheder for at nå ud til nye kunder, især hvis du udvikler en strategisk festivalmarkedsføringsstrategi for at opnå tilladelsesbaserede marketingrettigheder. Følgende 10 festivalmarkedsføringstips til små virksomheder hjælper dig med at maksimere leadgenerering og salg.
1. Målret din festival
Det er vigtigt at målrette mod dit festivalpublikum: Skal du oprette en stand på filmfestival, en musikfestival eller en lokal festival? Svaret afhænger i sidste ende af, hvem dine kunder er. Mød dine kunder på deres vilkår for at etablere fælles fodslag, og du kan demonstrere en fælles kultur, der fremmer langsigtet kundeloyalitet.
2. Giv takeaways
Sørg for, at alle, der besøger din stand, går afsted med et visitkort, brochure og/eller cooliekop – noget fysisk, de kan holde fast i. Du vil have dem til at huske dig og følge op for mere information. En anden god mulighed: T-shirts, da dine standbesøgende vil bære dem og dermed eksponere andre for dit brand.
3. Led folk til din bod
Hvis du deltager i en overfyldt festival eller har dårlig placering, så lad ikke potentielt entusiastiske kunder gå forbi dig uden at vide det. Brug vinylbannere, plakater eller flyers strategisk placeret for at trække trafik mod din bod.
4. Produktdemonstrationer
Hvis du virkelig ønsker at trække en menneskemængde omkring din bod, så byd på produktdemonstrationer, der er både effektive og underholdende. En skateboardforhandler kan for eksempel have en skateboarder til at lave tricks foran deres stand.
5. Giv folk en grund til at købe
Én ting er at videregive information til din festivalstand, noget andet er at markedsføre din virksomheds hjemmeside effektivt, så folk kan gå tilbage undersøge dig. Giv folk en grund til at købe med en tidsbegrænset kupon eller et andet incitament, der motiverer dem til at foretage et øjeblikkeligt køb. Og selvfølgelig gør fordelene ved at vælge din virksomhed velkendte. Køb hjemmeside.
6. Gør det sjovt og interaktivt
Produktdemonstrationer kan være sjove, men dunk tanks, trivia, konkurrencer og andre spil kan gøre din stand sjov og interaktiv. Giv dit publikum en praktisk oplevelse, der om muligt lægger dit produkt i deres hænder.
7. Indsamle kontaktoplysninger
Du ønsker at indsamle kontaktoplysninger, så du kan følge op med potentielle kunder, men begå ikke den fejl at lægge et tilmeldingsark på bordet. Det bliver ikke udfyldt. Lad i stedet kunderne give deres oplysninger for at deltage i en konkurrence om at vinde en ønskværdig præmie. Hvis præmien er god, har du masser af opkald at foretage i næste uge.
8. Sponsor andre aktiviteter
Din stand er ikke det eneste marketingsted, du har på festivaler. Sponsor musikpavilloner, turneringer, forlystelser eller andre festivalrelaterede begivenheder for at få dine bannere og andet markedsføringsmateriale ud på festivalområdet. Du kan også overveje guerilla-marketing ved at ansætte et team til at søge efter brochurer, flyers, coolie-kopper og andet marketingmateriale.
9. Pre-market
Lad potentielle kunder vide, at du vil være på festivalen, før den begynder, så de ved, at de skal lede efter dig. Publikationsannoncer (især festivalens egne flyers og brochurer) er perfekte til dette. Du kan også placere skiltning på din placering; og annoncere på din virksomheds hjemmeside, Facebook, Twitter og nyhedsbreve.
10. Eftermarked
Tag masser af billeder og videoer på festivalen, og post dem på dine sociale medier for at generere delinger og øge eksponeringen for din virksomhed. Gennem deling kan du hente kunder, der ikke engang var på festivalen.